سخت افزار .... نرم افزار

معرفی قطعات و نرم افزار های کامپیوتر

سخت افزار .... نرم افزار

معرفی قطعات و نرم افزار های کامپیوتر

پورت های سریال یا کام

 

در این مقاله که مبنای جمع آوری اطلاعات راجع به پورت com بوده و ضمناً برای درک بهتر مطلب درباره این پورت ،چگونگی انتقال اطلاعات به صورت سریال بحث شده که باعث فهمیدن توانایی های این پورت موثر در کامپیوتر می شود.

و در بخش های دیگر این مقاله پایه های پورت فراگرفته شده و از مزیت های این پورت سخن به میان آمده است.

در دو بخش آخر نیز نمونه هایی از کارایی این تکنولوژی و باقی ماندن این تکنولوژی های جدید گفته شده است.

در نهایت امیدوارم این بحث مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

اصول تبادل سریال

وقتی یک ریز پردازنده با دنیای خارج تبادل اطلاعات می کند بسته های داده را به ابعاد بایت فراهم می کند . در بعضی موارد همچون چاپگر ها ، اطلاعات به راحتی از گذرگاه داده ۸ بیت اخذ شده و به گذرگاه داده ۸ بیت چاپگر تحویل داده می شود . در این روش اگر کابل زیاد طولانی نباشد عملی است زیرا کابل های طولانی ، سیگنال ها را تضعیف و حتی تغییر شکل می دهند . بعلاوه مسیر ۸ بیت گران هم هست . بنابر این در تبادل داده بین دو سیستم با فاصله ای تا صد ها فوت یا میلیون ها کیلو متر از اتصال سریال استفاده می شود .

 

شکل انتقال موازی در مقایسه با سری

واقعیت استفاده از یک خط داده در تبادل سریال به جای خط داده ۸ بیت در تبادل موازی ، نه تنها موجب ارزانی فرایند می شود بلکه موجب تبادل اطلاعات دو کامپیوتر واقع در دو شهر از طریق خط تلفن می گردد . برای راه اندزی تبادل سریال داده تا اینکه بخواهیم تبادل سریال داشته باشیم باید از گذرگاه ۸ بیتی ریز پردازنده گرفته شده و با استفاده از شیفت رجیستر ورودی – موازی – خروجی – سریال به بیت های سریال تبدیل گردد که آنگاه قابل ارسال به یک خط داده خواهد بود . واضح است که در سمت گیرنده ، باید یک شیفت رجیستر ورودی – سریال – خروجی موازی برای دریافت داده ارسالی وجود داشته باشد و پس از بسته بندی کردن بصورت بایت ، آنها را به گیرنده تحویل دهد.

ادامه مطلب ...