سخت افزار .... نرم افزار

معرفی قطعات و نرم افزار های کامپیوتر

سخت افزار .... نرم افزار

معرفی قطعات و نرم افزار های کامپیوتر

کارت صدا

تعریف کارت صدا

کارت صدا یکی از عناصر سخت افزاری رایانه‌است که باعث پخش و ضبط صدا می‌گردد. قبل از گسترش ‏کارتهای صدا، صدا در رایانه توسط بلند گوهای داخلی ایجاد میشد. این بلند گوها توان خود را از برد اصلی ‏می گرفتند. استفاده از کارت صدا از اواخر سال ۱۹۸۰ شروع شد. کنند. کارت صوتی همانند کارت گرافیکی بر روی ‏برد اصلی نصب می‌شود و در پشت آن چند فیش برای میکروفن و بلند گو قرار دارد. وظیفه کارت صدا آماده ‏سازی سیگنالها جهت پخش و دریافت سیگنالهای ورودی از میکروفن و آماده کردن آنها برای ذخیره در ‏رایانه‌است. کارت صدا، کارت صوتی نیز نامیده می‌شود و در بسیاری موارد می‌تواند اصواتی با کیفیت ‏بسیار عالی تولید کند. ‏ صوت، یک سیگنال آنالوگ است که به صورت موج پیوسته انتشار می‌یابد. رایانه همواره در حال پردازش ‏سیگنالهای آنالوگ است، زیرا این سیگنالها دائماً در حال تغییرند. در واقع لازم است که سیگنالهای ‏آنالوگ به بیتهای رقمی (دیجیتال) تبدیل شوند. ‏ صوت، یک سیگنال آنالوگ است که به صورت موج پیوسته انتشار می‌یابد. رایانه همواره در حال پردازش ‏سیگنالهای آنالوگ است، زیرا این سیگنالها دائماً در حال تغییرند. در واقع لازم است که سیگنالهای ‏آنالوگ به بیتهای رقمی (دیجیتال) تبدیل شوند. ‏ سیگنالهای دیجیتالی تولید شده مجدداً باید به سیگنالهای آنالوگ تبدیل شوند تا بتوانند به وسیله بلند گو پخش ‏شوند.

 مبانی کارت صدا

یک کارت صدا دارای بخش های متفاوت زیر است :

§       یک پردازنده سیگنال های دیجیتال (DSP) که مسئول انجام اغلب عملیات( محاسبات ) مورد نظر است .

§       یک مبدل دیجتیال به آنالوگ (DAC)

§       یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC) برای صوت ورودی به کامپیوتر

§       حافظه ROM و یا Flash برای ذخیره سازی داده

§       یک اینترفیس دستگاههای موزیکال دیجیتالی (MIDI) برای اتصال دستگاه های موزیک خارجی

§       کانکنورهای لازم برای اتصال به میکروفن و یا بلندگو

§       یک پورت خاص " بازی" برای اتصال Joystick

اغلب کارت های صدا که امروره استفاده می گردد از نوع PCI بوده و در یکی از اسلات های آزاد برد اصلی نصب می گردند. کارت های صدای قدیمی عمدتا" از نوع ISA بودند. اکثر کامپیوتر های جدید کارت صدا را بصورت یک تراشه و بر روی برد اصلی دارند. در این نوع کامپیوترهای اسلاتی برروی برد اصلی استفاده نشده وبدین ترتیب یک اسلات صرفه جوئی شده است ! SoundBlaster Pro  بعنوان یک استاندارد در دنیای کارت های صدا مطرح است . شکل زیر یک نمونه از این نوع  را نشان می دهد.          

اغلب تولید کنندگان کارت صدا از مجموعه تراشه های مشابه استفاده می نمایند.پس از طراحی تراشه های فوق توسط شرکت های مربوطه تولید کنندگان کارت صدا، امکانات و قابلیت های دلخواه خود را به آنها اضافه می نمایند.

کارت صدا را می توان به یکی از دستگاههای زیر متصل نمود :

§       هدفون

§       بلندگو (Speaker)

§       یک منبع ورودی آنالوگ نظیر : میکروفن رادیوضبط صوت و CD player

§       یک منبع ورودی دیجیتال نظیر CD-Rom

§       یک منبع آنالوگ خروجی نظیر ظبط صوت

§       یک منبع دیجیتال خروجی نظیر CD-R

عملیات کارت صدا

یک کارت صدا قادر به انجام چهار عملیات خاص در رابطه با صدا است :

§       پخش موزیک های از قبل ضبط شده ( از CD  فایل های صوتی نظیر mp3 و یا Wav ) بازی ویا DVD

§       ضبط صدا با حالات متفاوت

§       ترکیب نمودن صداها

§       پردازش صوت های موجود

عملیات دریافت و ارسال صوت (صدا) برای کارت صدا از طریق بخش های DAC و ADC انجام می گیرد. پردازش های لازم و مورد نیاز بر روی صوت توسط DSP  انجام می گیرد و بدین ترتیب عملیات اضافه ای  برای پردازنده اصلی کامپیوتر بوجود نخواهد آمد.

کانکتورهای جدید در کارتهای خاص با قابلیت بالا(حرفه ای)

تعدادی از کارتهای صدای جدید و  حرفه ای برای بیبود کیفیت صدا در بازیها و DVD به پورتهای جدید روآورداند که مهمترین آنها را در دو مدل CT6440 و CT6440   از شرکت کریتیو(Creative) در شکل 3-17(در کتاب سخت افزار) مشاهده می کنید و کار هر کدام از این کانکتور ها عبارتند از:

ß خروجی / ورودی MIDI  :

این کانکتور بدون استفاده از یک جدا کننده در پورت جویستیک ، ورودی و خروجی MIDI  به یک سیستم را فراهم میکنند.

ß کانکتور ورودی  / خروجی SPDIF  :

 کانکتور یا اینترفیس دیجیتال فیلیپس / سونی (Sony / Philips digital interface)  برای دریافت مستقیم سیکنالهای صوتی دیجیتال از ابزارهای سازگار با آن بودن تبدیل به فرمت دیجیتال.این امر کیفیت صدا را بالا خواهد برد زیرا در پروسه تبدیل آنالوگ به دجیتال در کارتهای معمولی و متداول افت میکتد.

ß کانکتور CD SPDIF :  

اتصال یک درایو CD سازگار با اینتر فیس SPDIFبه ورودی دیجیتال کارت صدا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد