سخت افزار .... نرم افزار

معرفی قطعات و نرم افزار های کامپیوتر

سخت افزار .... نرم افزار

معرفی قطعات و نرم افزار های کامپیوتر

فایروال چیست ؟

فایروال نرم افزار و یا سخت افزاری است که اطلاعات ارسالی از طریق  اینترنت  به شبکه خصوصی و یا کامپیوتر شخصی  را فیلتر می نماید. اطلاعات فیلترشده ، فرصت توزیع  در شبکه را بدست نخواهند آورد. 

فرض کنید، سازمانی دارای 500 کارمند باشد. سازمان فوق دارای ده ها کامپیوتر بوده که بر روی هر کدام یک کارت شبکه نصب شده و یک شبکه درون سازمانی ( خصوصی ) ایجاد شده است . سازمان فوق دارای یک یا چند خط اختصاصی ( T1 و یا T3 ) برای استفاده از اینترنت است . بدون استفاده از فایروال تمام کامپیوترهای موجود در شبکه داخلی، قادر به ارتباط با هر سایت و هر شخص بر روی اینترنت می باشند. کاربران مربوطه قادر به استفاده از برنامه هائی همچون FTP و یا Telnet بمنظور ارتباط مستقیم با افراد حقوقی و یا حقیقی موجود بر روی اینترنت می باشند. عدم رعایت مسائل ایمنی توسط پرسنل سازمان، می تواند زمینه دستیابی به اطلاعات موجود در شبکه داخلی را برای سارقین و متجاوزان اطلاعاتی اینترنت فراهم نماید.

زمانیکه در سازمان فوق از فایروال استفاده گردد، وضعیت کاملا"  تغییر خواهد کرد. سازمان مربوطه می تواند برروی هر یک از خطوط ارتباطی اینترنت یک فایروال نصب نماید.فایروال مجموعه سیاست های امنیتی را پیاده سازی می نماید. مثلا" یکی از قوانین فوق می تواند بصورت زیر باشد :

- تمام کامپیوترهای موجود در شبکه مجاز به استفاده از اینترنت می باشند ، فقط یک فرد مجاز به استفاده از سرویس FTP است و سایر پرسنل مجاز به استفاده از سرویس فوق نخواهند بود.

یک سازمان می تواند برای هر یک از سرویس دهندگان خود ( وب ، FTP،  Telnet و ... ) قوانین مشابه تعریف نماید. سازمان قادر به کنترل پرسنل  بهمراه  لیست سایت های مشاهده  خواهد بود.  با استفاده از  فایروال یک سازمان قادر به کنترل کاربران شبکه  خواهد بود .(اگر ادامه مطلب را میخاهید در قسمت نظرات بنویسید ..) 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد